Onzekerheden en opportuniteiten in tijden van corona

Onzekerheden en opportuniteiten in tijden van corona

De coronacrisis plaatste zaakvoerder Glenn voor ongeziene uitdagingen. Toch blikt hij positief terug: “De aanvragen bleven binnenstromen en ons team trok met veel passie mee aan de kar. Daar ben ik dankbaar voor."

De coronacrisis plaatste elke ondernemer voor ongeziene uitdagingen. Dat was voor Glenn Hermans, zaakvoerder van DryPlan, niet anders. Net voor de start van het bouwverlof strikten we hem voor een uitgebreide terugblik, waarin vooral zijn positieve ondertoon opvalt. “De aanvragen blijven binnenstromen en ook in moeilijke tijden blijft ons team met veel passie mee aan de kar trekken. Daar ben ik enorm dankbaar voor.” Lees verder!

Dag Glenn! In maart vorig jaar brak de coronacrisis los. Wat ging er op dat moment door jouw hoofd?

Glenn: “Ik voelde vooral onzekerheid. Niemand had zo’n situatie ooit meegemaakt. Er werden veel doembeelden geschetst en we hadden geen idee wat er op ons af kwam. Bovendien maakte ik me, naast het gezondheidsaspect, ook zorgen om onze grondstoffen. Kunnen we onze materialen blijven aankopen? Zouden de prijzen stijgen? Erg moeilijk om in te schatten!”

Dat kunnen we ons voorstellen … Wat was de impact op DryPlan als onderneming?

Glenn: “Om eerlijk te zijn, kregen wij veel onduidelijke informatie. We moesten zelf gokken of we mochten verder werken tijdens de lockdown. Deur-aan-deurverkoop werd bijvoorbeeld opgeschort, terwijl onze vochtadviseurs normaal op afspraak gaan bij de klant thuis. Was dit wel toegestaan? Daar kregen we nooit een eenduidig antwoord op. Ook bouwprojecten met grote ploegen werden stilgelegd, maar mijn collega’s werken alleen of per twee. We zaten dus met veel vragen. Uiteindelijk hebben we de deuren enkele weken gesloten, zodat we een plan van aanpak konden uitstippelen.”

We legden alle mogelijke scenario’s op tafel. Wat als één van de collega’s besmet is met het coronavirus? Wat als een teamlid in quarantaine moet? Ik vond het belangrijk om hierop te anticiperen.”

Na verloop van tijd kregen jullie weer groen licht. Hoe ging de heropstartfase in zijn werk?

Glenn: “Ook dat was een hectische periode. We hadden al onze klanten afgezegd, en moesten dus iedereen contacteren om een nieuwe afspraak te maken. Het volledige team kreeg beschermingsmiddelen ter beschikking, zoals alcoholgel en mondmaskers. Aan klanten werd gevraagd om de social distancing te respecteren. Tot nu toe loopt dat vlot. De aanvragen blijven binnenstromen en er is geen enkele besmetting geweest binnen ons team. Daar ben ik enorm dankbaar voor.”

We zijn nu 1,5 jaar verder: hoe blik je terug op de afgelopen coronaperiode?

Glenn: “Ondanks de chaos kijk ik met een goed gevoel terug. Wij konden ons werk blijven uitvoeren, en zelfs makkelijker dan voordien. Doordat iedereen in zijn kot moest blijven, waren onze klanten overdag veel beter bereikbaar. Bovendien rolden er meer concrete aanvragen binnen.”

“Prospecten die twijfelden over vochtbestrijdingswerken, stelden hun plannen uit om eventuele gezondheidsrisico’s te beperken. De mensen die ons wél contacteerden, waren vastbesloten om hun probleem aan te pakken. Zo hadden we op het einde van het jaar toch een positieve balans.”

Je gaf eerder aan dat je bezorgd was om de beschikbare grondstoffen. Hoe is dat geëvolueerd?

Glenn: “Nu het normale leven stilaan weer op gang komt, merken we dat er effectief een tekort is aan bepaalde materialen. Sommige producten worden duurder, andere zijn momenteel niet leverbaar. Dat zijn zaken waar wij rekening mee moeten houden. Gelukkig hebben we proactief geïnvesteerd in een uitgebreide stock: sensoren, onderdelen voor waterpompen … Zo hebben we voldoende voorraad om meerdere maanden te overbruggen.”

Dat is fijn om te horen. Bracht de coronacrisis ook nieuwe opportuniteiten aan het licht voor DryPlan?

Glenn: “Absoluut! In de toekomst wil ik meer focussen op de zogenaamde ‘coronakelders’. Tijdens de lockdown zat iedereen opgesloten in zijn eigen bubbel en elke vierkante meter woonruimte moest benut worden. Met deze gedachte in het achterhoofd willen veel mensen hun kelder upgraden.”

“Vandaag krijgen we de vraag van klanten om hun kelder om te vormen tot een speelkamer, een home office, een fitnessruimte … Zo wordt een ondergronds verdiep een volwaardige leefruimte en gaat er geen kostbare woonoppervlakte verloren.”

Hoe kan DryPlan hen hierbij helpen?

Glenn: “We gaan onze klanten van A tot Z servicen. Dat start natuurlijk met onze standaardwerken, want we maken de kelder volledig vochtvrij. Maar we doen veel meer dan dat: vloer leggen, elektriciteit leggen, waterleidingen voorzien, kasten plaatsen … Het hele totaalpakket! Indien nodig schakelen we betrouwbare partners in die ons ondersteunen, bijvoorbeeld een binnenhuisarchitect die het ontwerp voor zijn rekening neemt.”

Klinkt als een veelbelovende piste! Als afsluiter: welke les uit de coronacrisis wil je zeker meenemen naar de toekomst?

Glenn: “Ik onthoud vooral de positiviteit van mijn collega’s. Ook in moeilijke tijden bleef iedereen met veel passie en goesting mee aan de kar trekken. Meer kan je als zaakvoerder niet wensen, hè! Daarom een hele ‘dikke merci’ aan het volledige team.”

Mooie woorden, die de nagel op de kop slaan! Glenn stort zich terug op de laatste to do’s voor zijn welverdiende vakantie, maar één ding is zeker: DryPlan staat sterker dan ooit.

Lees zeker ook het vorige interview met Glenn. Hier praat hij voluit over zijn parcours als ondernemer en deelt hij enkele belangrijke lessen.

Naar de blogpost: 'Meet & greet Glenn' >>