1. Algemeen

1.1. Huidige Algemene Voorwaarden regelen de relatie tussen de Klant en de Aannemer en zijn van toepassing op al onze offertes en maken integraal deel uit van de afgesloten overeenkomst. Tenzij er expliciet en schriftelijk van deze Algemene Voorwaarden wordt afgeweken, zijn zij bindend voor beide partijen en primeren zij boven alle andere mogelijke bepalingen of voorwaarden. De voorliggende Algemene Voorwaarden zijn als enige van toepassing met uitsluiting van de algemene voorwaarden van de Klant. De Algemene Voorwaarden zijn op ieder ogenblik vrij te raadplegen op de website van DryPlan: https://www.dry-plan.be/nl/algemene-voorwaarden, zodat de Klant bij het ondertekenen van een offerte dient te verklaren dat hij/zij kennis heeft genomen van de Algemene Voorwaarden en bevestigt dat hij/zij de hieruit voortvloeiende rechten en verplichtingen aanvaardt.

1.2. Definities

De “Klant” is iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die producten en/of diensten bij de Aannemer bestelt.

De “Consument” is de Klant, uitsluitend natuurlijke persoon, die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.

De “Onderneming” is iedere rechtspersoon (al dan niet met rechtspersoonlijkheid) die niet handelt voor professionele doeleinden.

1.3. Diensten

De Aannemer is een gespecialiseerde onderneming in vochtbestrijding. De Aannemer biedt onder andere volgende diensten aan: vochtdiagnose, vochtbestrijding middels gespecialiseerde technieken zoals injectiewerken, plaatsing van ventilatiesystemen, drainagewerken,… alsook afwerkingswerken bestaande uit onder andere plaatsing van vloeren en pleister.

1.4. De opgemaakte offertes zijn altijd vrijblijvend. Bestellingen worden in ieder geval slechts bindend na schriftelijke bevestiging door de Aannemer. Elke wijziging van lonen, sociale lasten, verzekering, onderaanneming of materialen tussen de aanvaarding van de offerte en de effectieve uitvoering van de werken, geeft de Aannemer het recht haar prijzen aan te passen. Indien de prijs voor de producten of materialen, zoals opgenomen in de offerte en/of overeenkomst tussen de Klant en Aannemer, ingevolge omstandigheden buiten de wil van Aannemer zouden stijgen (bijvoorbeeld door stijgende materiaalprijzen), behoudt de Aannemer zich het recht voor om de overeengekomen prijs met de Klant te herzien, de prijsstijgingen te verwerken en de overeengekomen prijs dienaangaande aan te passen.

1.5. De Klant verklaart dat hij ofwel eigenaar is van het pand waarin de werken door de Aannemer uitgevoerd dienen te worden ofwel gemachtigd is door de (andere mede-) eigenaars om die werken te laten uitvoeren. ln voorkomend geval zal de Klant de Aannemer vrijwaren voor alle mogelijke aanspraken die met betrekking tot de werken door derden geformuleerd zouden worden. Alleszins verbindt de Klant zich door het ondertekenen van de offerte tot betaling van die werken.

1.6. Alle studies, tekeningen, plannen, ontwerpen,... dewelke zijn opgemaakt door de Aannemer blijven diens eigendom. De Klant zal er zich van onthouden deze plannen, tekeningen, ontwerpen, studies,... aan derden over te maken zonder voorafgaandelijke schriftelijke toelating van de Aannemer, op straffe van een schadevergoeding van 15 % van het volledige aannemingsbedrag, tenzij de Aannemer zijn grotere effectieve schade aantoont.

2. Uitvoeringsmodaliteiten

2.1. Alle opgegeven uitvoeringstermijnen zijn slechts benaderend, indicatief en informatief hetgeen in hoofde van de Aannemer uitsluitend een inspanningsverbintenis en geenszins een resultaatsverbintenis inhoudt. Wanneer de meegedeelde uitvoeringsstermijn niet kan worden gerespecteerd, wordt in eerste instantie een aanvullende uitvoeringsstermijn afgesproken. Op generlei wijze kan het overschrijden van deze termijnen aanleiding geven tot ontbinding van de overeenkomst of tot enige schadevergoeding of verwijlintresten ten laste van de Aannemer. Alleszins kan een vordering door de Klant slechts ingesteld worden na schriftelijke ingebrekestelling van de Aannemer, waarbij aan deze laatste een redelijke termijn wordt toegekend voor de voltooiing der werken. De Klant moet de nodige maatregelen nemen om de uitvoering der overeengekomen werken mogelijk te maken voor de Aannemer binnen een termijn van 6 maanden na aanvaarding van de offerte. Indien de Klant dit niet mogelijk maakt binnen hogervermelde termijn van 6 maanden behoudt de Aannemer zicht het recht voor om de overeenkomst éénzijdig te ontbinden lastens de Klant, onverminderd het recht van de Aannemer op een vergoeding zoals bepaald in artikel 2.8 van deze Algemene Voorwaarden.

2.2. De Aannemer behoudt zich het recht voor aanpassingen door te voeren aan de constructies, andere materialen te gebruiken dan voorzien in de offerte of overeenkomst, mits een vergelijkbare kwaliteit wordt geboden, zonder dat hiervoor vergoedingen en/of minprijzen verschuldigd kunnen zijn.

2.3. Voor aanvang van de werken dient de Klant de Aannemer te informeren over de aanwezigheid van alle mogelijke leidingen alsook van gevaarlijke en/of brandbare producten, bij gebreke waaraan enige aansprakelijkheid desbetreffend in hoofde van de Aannemer zal afgewezen worden. Indien, ondanks hogervermelde verplichting in hoofde van de Klant, op de datum waarop de werken moeten worden uitgevoerd toch nog leidingen aanwezig zouden zijn die voorafgaand niet door de Klant werden aangegeven of die noodzakelijkerwijs nog moeten worden hersteld, heeft de Aannemer het recht om de uitvoering der werken te schorsen totdat de leidingen volledig in kaart zijn gebracht door de Klant dan wel hersteld zijn. In dergelijke situatie is de Aannemer eveneens gerechtigd om een administratieve kost van € 750,00 in rekening te brengen, dewelke eerst door de Klant moet worden betaald vooraleer er een nieuwe uitvoeringsdatum kan worden ingepland.

2.4. De ruimte, waarin de werken uitgevoerd dienen te worden, dient leeg en makkelijk toegankelijk te zijn, en dit op het ogenblik dat wordt overeengekomen. De Aannemer houdt zich het recht voor om, indien hij meer dan 30 minuten moet wachten, daarvoor een schadevergoeding aan te rekenen, met een minimum van € 150,00. De Klant staat in voor de aanwezigheid van water en elektriciteit.

2.5. De Aannemer informeert de Klant voorafgaand aan de uitvoering van de werken schriftelijk over zowel de werken die uitgevoerd zullen worden alsook over specifieke vereisten die de Klant moet voorzien teneinde de Aannemer in staat te stellen om tot uitvoering van de werken over te gaan. Dit kan onder andere gaan over het voorzien van parkeerplaats, afdekken van meubilair,… Indien de Klant de specifieke vereisten niet voorziet/naleeft en de Aannemer daardoor niet kan overgaan tot uitvoering van de werken, heeft de Aannemer het recht om een administratieve kost van € 750,00 in rekening te brengen dan wel een administratieve kost van  € 1.250,00 indien de vooropgestelde werken betrekking hadden op vloerdrainage.

2.6. De Aannemer heeft het recht om de aanvang van uitvoering der werken op te schorten indien de ruimte of het pand waarin de werken moeten plaatsvinden gebreken vertoont dewelke noodzakelijkerwijs eerst moeten worden opgelost vooraleer de Aannemer de contractueel bepaalde werken kan uitvoeren.

2.7. Indien de Aannemer tijdens de uitvoering der werken gebreken aan de ruimte of het pand vaststelt waarin de werken moeten plaatsvinden, heeft de aannemer het recht om de uitvoering van de contractueel overeengekomen werken op te schorten. Indien de Klant de gebreken niet oplost waardoor de Aannemer de vooropgestelde werken niet verder kan afwerken,  zal er een creditnota worden opgemaakt ten belope van de waarde van de niet uit te voeren dewelke proportioneel worden berekend ten opzichte van de waarde van de totaliteit der werken. Indien de klant de gebreken toch verhelpt en de Aannemer de werken kan verderzetten, zal de Aannemer gerechtigd zijn om een administratieve kost van € 750,00 aan te rekenen, en dit los van eventueel enige meerwerken die in regie aan 65,00 €/u zullen worden aangerekend.

2.8. Verwarmingselementen dienen voor aanvang van de werken verwijderd te zijn. Indien, ondanks hogervermelde verplichting in hoofde van de Klant, op de datum waarop de werken moeten worden uitgevoerd toch nog verwarmingselementen aanwezig zouden zijn die voorafgaand niet door de Klant werden verwijderd, heeft de Aannemer het recht om de uitvoering der werken te schorsen totdat de verwarmingselementen door de Klant werden verwijderd. In dergelijke situatie is de Aannemer eveneens gerechtigd om een administratieve kost van € 750,00 dan wel € 1.250,00 indien de werken betrekking hebben op vloerdrainage in rekening te brengen, dewelke eerst door de Klant moet worden betaald vooraleer er een nieuwe uitvoeringsdatum kan worden ingepland.

2.9. Airconditioning- en ventilatiesystemen: Indien er werkzaamheden dienen te worden verricht aan een muur die zich op een hoogte van meer dan 6 meter bevindt en niet in de nabijheid van een raam, plat dak of vergelijkbare faciliteit is gelegen, is het noodzakelijk om een hoogtewerker te gebruiken. De kosten hiervoor worden doorgerekend aan de Klant. Het staat de Klant vrij om zelf een hoogtewerker te voorzien. Deze voorwaarde is van toepassing op alle overeenkomsten met betrekking tot de installatie, reparatie of onderhoud van airconditioning- en ventilatiesystemen.

2.10. Elke opmerking op de door de Aannemer uitgevoerde werkzaamheden dient onmiddellijk en schriftelijk aan de Aannemer door de Klant te worden gemeld.

2.11. In geval van uitstel van de ingeplande werken, op uitdrukkelijke vraag van de klant, binnen de 7 werkdagen voor de overeengekomen uitvoeringsdatum van de werken, zal er een administratieve kost van €1.250,00 worden aangerekend indien de ingeplande werken betrekking zouden hebben op het voorzien van vloerdrainage, en wordt er een administratieve kost van €750,00 aangerekend indien de ingeplande werken betrekking zouden hebben op andere werken.  

Het is pas na betaling van deze administratieve kost door de Klant dat de voorziene werken opnieuw zullen worden ingepland en uitgevoerd. Deze opschorting geldt onverminderd de betalingsverplichting van de Klant.

3. Facturatie

3.1. De prijs voor de diensten van de Aannemer worden bepaald op het ogenblik van het plaatsen van de bestelling op basis van de tussen Aannemer en Klant overeengekomen offerte, dewelke door de Klant wordt aanvaard.

Behoudens andersluidende bepalingen in de offerte van de Aannemer, dient de Klant de aan de Aannemer verschuldigde bedragen als volgt te betalen:

  • Voorschot ten belope van 30% van het totale factuurbedrag na aanvaarding van de offerte van de Aannemer;
  • Het is slechts na ontvangst van het bedrag van het voorschot, dat de Aannemer zal overgaan tot inplanning en uitvoering van de overeengekomen werken.
  • Afrekening ten belope van 70% van het totale factuurbedrag na uitvoering van de overeengekomen werken.

Indien de Klant na betaling van het voorschot ten belope van 30% van het totale factuurbedrag, de bestelling alsnog wenst te annuleren, behoudt de Aannemer in ieder geval – behoudens annulatie in gevolge een fout van de Aannemer en annulatie door de Klant binnen de 14 kalenderdagen na ondertekening van de offerte/plaatsing bestelling - het reeds ontvangen voorschot en wordt dit in geen enkele omstandigheid terugbetaald aan de Klant, tenzij anders onderling overeengekomen. Indien de Klant de bestelling alsnog wenst te annuleren binnen de 7 werkdagen voor de voorziene datum van de uitvoering der werken, behoudt de Aannemer in ieder geval – behoudens annulatie in gevolge een fout van de Aannemer - het reeds ontvangen voorschot en wordt dit in geen enkele omstandigheid terugbetaald aan de Klant.

Indien de werken van grote omvang zijn, zijnde van een waarde meer dan € 10.000,00 (exclusief BTW), komen partijen overeen dat de Aannemer kan factureren naargelang de voortgang der werken, zoals uitdrukkelijk bepaald in de offerte.

De uitgeschreven facturen, zowel voorschot- als eindfactuur, zijn betaalbaar binnen 7 dagen na uitvoeringsdatum.

3.2. Bij gehele of gedeeltelijke niet (-tijdige) betaling van een voorschot – en/of afrekeningsfactuur op de vervaldag begaat de Klant een contractuele wanprestatie. In dat geval zal de Aannemer kosteloos een schriftelijke ingebrekestelling verzenden naar de Klant ter betaling van de openstaande factuur/facturen.

Bij gehele of gedeeltelijke niet betaling van de Klant -Onderneming- binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van de hogervermelde ingebrekestelling is de Klant van rechtswege en zonder verdere verwittiging verwijlintresten verschuldigd op het onbetaalde factuurbedrag aan een conventionele intrestvoet van 1% per maand, alsook een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het onbetaalde factuurbedrag met een minimum van € 250,00 voor administratieve kosten en buitengerechtelijke invorderingskosten, onverminderd het recht van de Aannemer om een hogere schadevergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.

Bij gehele of gedeeltelijke niet (tijdige) betaling van de Klant -Consument- op de vervaldatum van de factuur, wordt de Consument een eerste maal kosteloos aangemaand. Bij niet betaling binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van deze eerste aanmaning, zullen er interesten en een schadebeding worden aangerekend overeenkomstig artikel XIX.4 Wetboek Economisch Recht. Nalatigheidsintresten worden begroot aan de wettelijke interestvoet. Het schadebeding bedraagt:

voor verschuldigde hoofdsommen tot 150,00 EUR: 20,00 EUR;

voor verschuldigde hoofdsommen tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR: 30,00 EURO+ 10% van de verschuldigde hoofdsom op de schijf tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR;

voor verschuldigde hoofdsommen meer dan 500,00 EUR: 65,00 EUR + 5% van verschuldigde hoofdsom op de schijf boven 500,01 EUR, met een maximum van 2.000,00 EUR;

Bovendien zal er voor elke tweede en bijkomende herinnering een kost verschuldigd zijn van 7,50 EUR.

Indien de Aannemer haar contractuele verplichtingen niet zou nakomen, na daartoe schriftelijk in gebreke te zijn gesteld door de Klant- uitsluitend Consument- waarbij de Aannemer voldoende tijd wordt gegeven om de contractuele verplichtingen alsnog na te komen, heeft de Klant recht op een forfaitaire schadevergoeding berekend volgens de berekeningswijze in hogervermelde alinea.

Bij gehele of gedeeltelijke niet (tijdige) betaling van een factuur op de vervaldag behoudt de Aannemer zich bovendien het recht voor om de uitvoering van de lopende overeenkomst te schorsen, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder schadevergoeding, tot de Aannemer de volledige betaling (incl. interesten en kosten) heeft ontvangen.

3.3. Op straffe van verval dient de Klant elk protest met betrekking tot een factuur binnen 7 kalenderdagen na factuurdatum schriftelijk en per aangetekend schrijven over te maken aan de Aannemer, dit met vermelding van factuurnummer en datum. Bij gebreke aan protest binnen hogervermelde termijn worden de facturen als definitief aanvaard beschouwd.

3.4. Het eigendomsrecht van de door de Aannemer geleverde goederen wordt slechts aan de Klant overgedragen na integrale betaling van de bestelling. Als uitzondering op artikel 1583 van het oud Burgerlijk Wetboek, blijven de verkochte, geleverde of geïnstalleerde producten de exclusieve eigendom van de Aannemer tot de dag der algehele betaling van de factuur. Zolang de betaling van de verkoopprijs niet werd uitgevoerd, is het de Klant verboden de artikelen te verpanden, te schenken of deze ter waarborg te gebruiken, op om het even welke manier. Het is de Klant uitdrukkelijk verboden om wijzigingen aan de producten aan te brengen, om deze onroerend te maken door incorporatie of bestemming, deze te verkopen of er op gelijk welke wijze over te beschikken.

Zolang de Aannemer beschikt over het eigendomsrecht van de geleverde goederen, in overeenstemming met de bepalingen van deze clausule, blijft de Klant aansprakelijk voor het onderhoud en de goede staat van deze Producten. De Klant verbindt zich er eveneens toe de producten op dergelijke wijze te behouden dat ze niet met andere producten kunnen worden verward en het te allen tijde duidelijk is dat de producten eigendom zijn van de Aannemer.

3.5. Facturatiegegevens: Voor iedere wijziging van de gegevens door de Klant, na het versturen van de factuur (hetzij naam, adres, btw percentage,…) zal er een administratieve kost van €125,00 worden aangerekend.

3.6. De Aannemer zal na ontvangst van de betaling van de afrekeningsfactuur een garantiecertificaat voor de betreffende werken overmaken aan de Klant.

4. Vroegtijdige beëindiging van de overeenkomst

4.1. In geval de overeenkomst tussen de Aannemer en Klant voorafgaandelijk aan de uitvoering éénzijdig door de Klant wordt verbroken, is de Klant aan de Aannemer een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 30% van het volledige aannemingsbedrag, onverminderd het recht van de Aannemer om de totale vergoeding van de bewezen schade in meer te vorderen.

4.2. Indien de overeenkomst tussen de Aannemer en Klant voorafgaandelijk aan de uitvoering éénzijdig door de Klant wordt verbroken binnen de 14 kalenderdagen voor de uitvoeringsdatum van de werken, is de Klant aan de Aannemer een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 30% van het volledige aannemingsbedrag te vermeerderen met een administratiekost van €1.250,00, onverminderd het recht van de Aannemer om de totale vergoeding van de bewezen schade in meer te vorderen.

4.3. Indien de voorziene werken reeds een aanvang hebben genomen, is de Klant niet meer gerechtigd de overeenkomst tussentijds te beëindigen. De Aannemer behoudt zich het recht voor om de gedwongen uitvoering van de overeenkomst af te dwingen. Indien de overeenkomst alsnog vroegtijdig wordt beëindigd, zal steeds de betaling van het reeds uitgevoerde deel van de overeenkomst verschuldigd zijn. Daarenboven is de Aannemer tevens gerechtigd op een forfaitaire schadevergoeding van 15% van het saldo van de aannemingssom, onverminderd het recht van de Aannemer om hoger geleden schade aan te tonen.

4.4. De Aannemer behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om de aannemingsovereenkomst onmiddellijk en zonder ingebrekestelling te ontbinden lastens de Klant, dan wel een sluitende bankwaarborg te eisen voor het uitstaande saldo en voor de nog voorziene werkzaamheden in geval van faillissement, gerechtelijke reorganisatie of onvermogen in hoofde van de Klant. Ook in dat geval zal de Klant gehouden zijn tot betaling van de reeds uitgevoerde werken en zal een bijkomende schadevergoeding van 15% op het saldo van de totale aannemingssom verschuldigd zijn, onverminderd het recht van de Aannemer om hoger geleden schade aan te tonen.

5. Oplevering der werken

5.1. Bij de beëindiging der werken wordt door de Aannemer een datum van oplevering vooropgesteld waarop er ter plaatse een schriftelijk proces-verbaal -in de vorm van een digitale werkbon- van oplevering der werken opgemaakt wordt met vermelding van eventuele gebreken of onvolkomenheden. Het proces-verbaal wordt zowel door de Klant als de Aannemer ondertekend en houdt de aanvaarding en goedkeuring van de uitgevoerde werken in door de Klant. Vanaf het ogenblik der ondertekening wordt alle verhaal wegens zichtbare gebreken door de Klant uitgesloten. Bij afwezigheid van de Klant op de vooropgestelde datum van oplevering, wordt de Klant verondersteld geen bemerkingen of voorbehoud te hebben i.v.m. de uitgevoerde werken.


5.2. De ingebruikname van de werken op enige wijze, geheel of gedeeltelijk voor of zonder het opstellen van hogervermeld proces-verbaal wordt onherroepelijk beschouwd als de voorbehoudloze aanvaarding en goedkeuring van de uitgevoerde werken.

5.3. Vanaf de dag van oplevering der werken (art. 5.1) dan wel de dag van ingebruikname (art. 5.2), start de periode van 10- jarige aansprakelijkheid van de Aannemer volgens art. 1792 en art. 2270 van het oud Burgerlijk Wetboek. Tevens geldt vanaf dat ogenblik ook de garantietermijn van 2 jaar op de door de aannemer geleverde producten (Wet 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen). Alle vorderingen voor gebreken aan overeenstemming dienen onmiddellijk te worden meegedeeld aan de Aannemer doch uiterlijk binnen de twee kalendermaanden volgend op de dag van het vaststellen van het betreffende (verborgen) gebrek op straffe van verval van het recht om een dergelijke vordering in te stellen. Indien het defect of het gebrek zich manifesteert binnen de 6 maanden na de oplevering wordt dit geacht reeds te hebben bestaan bij de oplevering, tenzij de Aannemer het tegendeel kan bewijzen. Na 6 maanden na de leveringsdatum zal de Klant zelf moeten bewijzen dat het gebrek reeds bij de levering aanwezig was.

M.b.t. de behandelde muren (behandeling tot op 1 m hoogte), wordt er door de Aannemer een 30-jarige garantie tegen opstijgend vocht geboden, met uitzondering van de afwerkingswerkzaamheden waarvoor de Aannemer een garantie biedt van 6 maanden. Bij werken betreffende randdrainage biedt de Aannemer een 10-jarige garantie aan en bij werken betreffende vloerdrainage biedt de Aannemer een 20-jarige garantie aan, met uitzondering van de elektrische apparaten (bv. drainagepomp) waarop de wettelijke garantie van 2 jaar van toepassing is.

6. Aansprakelijkheden

6.1. Vanaf de aanvang der werken is de Klant met uitsluiting van de Aannemer verantwoordelijk voor alle schade veroorzaakt door omstandigheden buiten de bouwovereenkomst zoals o.a. storm, hagel, overstroming, brand, diefstal, vandalisme,...

6.2. De Klant draagt alle aansprakelijkheid opzichtens derden, inzonder tegenover de buren (art. 544 oud Burgerlijk Wetboek) voor schade die het gevolg is van de uitvoering der werken. De Aannemer kan hier nooit ter vrijwaring worden ingeroepen.

6.3 Door de Klant wordt afstand van verhaal gedaan t.a.v. de Aannemer voor zichzelf en zijn verzekeraar, in geval van uitkering na een schadegeval.

6.4. De toepassing van artikel 6.3 Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk uitgesloten. De Klant, afnemer, aangeslotene of contractant van de Aannemer onthoudt er zich van enige hulppersoon of uitvoeringsagent (zijnde een werknemer, bestuurder of enige andere aangestelde) van de Aannemer buitencontractueel aansprakelijk te stellen voor schade als gevolg van de niet-nakoming van de contractuele verbintenis door de Aannemer. Indien een hulppersoon of uitvoeringsagent van de Aannemer alsnog aangesproken zou worden, heeft deze hulppersoon of uitvoeringsagent in elk geval het recht om alle verweermiddelen in te roepen dewelke zijn of haar opdrachtgever kan inroepen ten aanzien van de Klant, afnemer, aangeslotene of contractant van de Aannemer en dit ongeacht of de betreffende opdrachtgever de Aannemer is of zelf hulppersoon is. Tevens heeft de hulppersoon of uitvoeringsagent het recht om alle verweermiddelen in te roepen dewelke hij of zij zelf ten aanzien van zijn of haar opdrachtgever (al dan niet de Aannemer) kan inroepen.

7. Overmacht

De Aannemer is niet aansprakelijk voor de niet-uitvoering of vertraging in de uitvoering van haar verplichtingen die te wijten is aan overmacht.

Overmacht is elke omstandigheid buiten de wil en controle die de nakoming van de verplichtingen van de Aannemer geheel of gedeeltelijk verhindert of onredelijk bezwaard. Hieronder wordt onder meer –en dus niet limitatief- begrepen: stakingen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen, …

In geval van overmacht:

  • zal de Aannemer de klant hiervan op de hoogte brengen per mail;
  • zullen de verplichtingen van de Aannemer worden opgeschort voor de duur van de situatie van overmacht. Wanneer de situatie van overmacht invloed heeft op de oplevering van de werken, zal de Aannemer een nieuwe leveringsdatum regelen met de Klant nadat de situatie van overmacht voorbij is.
  • heeft zowel de Klant als de Aannemer de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden, doch uitsluitend indien de situatie van overmacht meer dan 3 maanden heeft geduurd. In geval van annulatie ingevolge overmacht moet de Klant de desgevallend reeds ontvangen producten terugbezorgen aan de Aannemer en zal de Aannemer de reeds gedane betalingen terugstorten naar de Klant binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van de Producten. De Aannemer zal de Klant terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel dat de Klant heeft gebruikt om te betalen. Indien de Aannemer reeds werken heeft uitgevoerd voor de Klant, zal de Klant de aannemingssom voor de reeds uitgevoerde werken moeten betalen. In dergelijk geval van ontbinding, bestaat er in geen geval een verplichting tot schadevergoeding.

8. Klachtenprocedure

Als de Klant klachten heeft, kan de Klant contact opnemen met de Aannemer via het volgende e-mailadres klachtendienst@dry-plan.be.  

Wanneer de Klant (Consument) op deze manier geen oplossing voor het conflict bereikt, kan de Klant contact opnemen met het Europees Centrum voor de Consument (gelegen te 1060 Brussel, Hollandstraat 13; odr@eccbelgium.be) om het geschil buiten de rechtbank te regelen.

9. Varia

De Aannemer behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden te allen tijde te kunnen wijzigen, dit zonder voorafgaande kennisgeving, onder voorbehoud dat deze wijzigingen op haar website worden weergegeven. Deze wijzigingen zullen van toepassing zijn op elke offerte, elke overeenkomst of elke bestelling van producten en/of diensten die nadien worden geplaatst.

Indien een bepaling uit deze Algemene Voorwaarden nietig, ongeldig, niet afdwingbaar of onwettig wordt bevonden, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. De leemte die ontstaat in de algemene voorwaarden als gevolg van de nietige, ongeldige, niet afdwingbare of onwettige bepaling zal conform de geldende wetgeving worden opgevangen door de toepassing van een geldige bepaling die de oorspronkelijke economische opzet van de initiële bepaling het dichtst benadert.

Het feit dat de Aannemer of de Klant nalaat de strikte toepassing van één of meerdere van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden te eisen, kan niet worden beschouwd als een stilzwijgende afstand van de rechten waarover zij beschikt en verhindert niet om later de strikte naleving ervan te eisen.

10. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

Deze Algemene Voorwaarden zijn onderworpen aan het Belgisch recht. De overeenkomsten waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn, moeten worden uitgelegd en worden geïnterpreteerd conform het Belgisch recht.

Behoudens andersluidend dwingend recht, behoren alle geschillen tussen partijen omtrent overeenkomsten die aan deze Algemene Voorwaarden zijn onderworpen, uitsluitend tot de bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement Antwerpen, afdeling Mechelen. Indien de Klant een Consument betreft zullen, voor de geschillen die tussen partijen op grond van deze overeenkomst of andere overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn ontstaan, uitsluitend de rechtbanken van de plaats waar de verbintenissen waarover het geschil loopt, of één ervan zijn ontstaan of waar zij worden, zijn of moeten worden uitgevoerd, bevoegd zijn.

Laatste update: 16 Augustus 2024